دانش فنی اتانول خالص

اتانول، کشف بزرگ زکریای رازی بود. وی توانست با تقطیر شراب توسط انبیق، الکل یا همان اتانول را تولید کند. اتانول یک ماده پرمصرف و با ارزش است که کاربردهای گسترده و فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد. همواره یکی از مشکلات استفاده از اتانول در مصارف مختلف میزان خلوص و درصد آب موجود در اتانول بوده است. علت این امر تشکیل آزئوتروپ بین الکل و آب در غلظت 96 درصد است. بنابراین مهندسان شیمی همواره تلاش کرده‌اند به منظور دستیابی به اتانول خالص راه‌حل‌های مناسبی را کشف کرده و توسعه دهند.
شرکت کیمیاتبریدسپاهان، با به‌کارگیری روش‌های نوین فرآیندی و ابزارهای توسعه‌یافته عملیاتی و مهندسی به دانش فنی اتانول خالص دست‌یافته است.

الکل

خدمات

شرکت ما خدمات زیر را ارائه می‌کند:

  • انتقال دانش فنی تولید اتانول خالص
  • احداث کارخانه تولید اتانول خالص
  • توسعه کارخانجات تولید اتانول به منظور دسترسی به غلظت های بالاتر اتانول
  • رفع عیوب کارخانه های موجود به منظور کاهش هزینه و اقتصادی سازی فرایند
تعریف اتانول

اتانول یا الکل که بیشتر به نام الکل در صنعت شناخته می شود، دومین عضو از خانواده‌ی الکل هاست. در این خانواده از ترکیبات آلی گروه هیدروکسیل وجود دارد. این ترکیب ممکن است به روش‌های گوناگونی ساخته شود، که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

روش‌های تولید اتانول

این ترکیب آلی را می‌توان به دو روش زیستی و کاتالیستی تولید کرد. در روش زیستی، از تخمیر قند الکل تولید می‌شود. قند نام برده شده می‌تواند فروکتوز(قند میوه) و ساکارز باشد. در این روش مخمرها باعث تخمیر مواد قندی می شوند و آن‌ها را به گاز کربن‌دی‌اکسید و اتانول تبدیل می کنند.

از معایب این روش خلوص پایین اتانول در فرمانتور است. در روش صنعتی برای تولید الکل از گاز اتن و آب استفاده می‌شود. در این روش این دو ترکیب در حضور کاتالیزگر سولفوریک اسید واکنش داده و اتانول تولید می‌شود.

کاربردهای الکل

این ماده می تواند در صنایع آرایشی و بهداشتی به کار گرفته شود. به جرئت می توان گفت که این صنایع جزو پرکاربرد ترین بازارهای الکل به حساب می آیند. اتانول همچنین در لاک‌ها و لوسیون‌ها به عنوان ماده‌ی نگه‌دارنده استفاده می‌شود. برای چسبیدن اسپری‌ها به موی سر از الکل استفاده می‌شود. علاوه بر این، الکل باعث ازبین‌رفتن میکروارگانسیم ها از جمله باکتری ها،ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌شود. این امر دلیل استفاده از اتانول در مواد ضدعفونی‌کننده ی دست است.

یکی از کاربردهای الکل که امروزه خیلی مورد توجه قرار گرفته است، استفاده‌ از آن به عنوان سوخت ماشین‌هاست. اضافه کردن آن به بنزین باعث افزایش کارکرد آن، و مهم تر ازهمه سبب کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود. هم‌چنین برای تولید ضدیخ نیز به علت نقطه انجماد پایین از آن استفاده می‌شود.

فرآیند خالص‌سازی الکل

بنا به سفارش مشتری در رابطه با خلوص اتانول، می‌توان آن را حتی تا 99/9 درصد نیز خالص کرد. برای خالص سازی اتانول تا نقطه‌ی آزئوتروپ از روش تقطیر ساده استفاده می‌شود. در این روش(در مقیاس آزمایشگاهی و تقطیر بسته)، ابتدا ظرف حاوی الکل درون ظرف روغن داغ گذاشته می‌شود. سپس این مجموعه روی یک همزن مغناطیسی قرار می‌گیرد.

درون بالن یک دماسنج گذاشته می شود. دمای آن از مرحله ای به بعد باید کنترل شود. ظرف حاوی الکل به یک مبرد متصل می‌شود. از محل‌های مشخص روی بدنه‌ی مبرد آب جریان دارد. به این شکل می توان الکل را با خلوص بالایی در مقیاس آزمایشگاهی تولید کرد. پس از این مرحله باید جزء سومی مانند هگزان افزوده شده و تقطیر مجدد انجام شود(تقطیر جزء سوم).

خواص اتانول

از جمله خواص شیمیایی آن می توان به فراریت، قابلیت اشتعال و بی‌رنگ بودن آن اشاره کرد. اتانول دارای جرم مولی 46 گرم برمول است. یکی از خواص شیمیایی اتانول واکنش‌دادن با فلزات فعال مثل فلزات قلیایی و قلیایی‌خاکی است.

نکات بهداشتی در هنگام استفاده از الکل

درصورت تماس با چشم، باید به مدت 15 دقیقه چشم شست‌وشو داده شوند.

درصورت بلعیده شدن، باید مقدار زیادی شیر نوشیده شود. نکته قابل توجه این است که اگر فرد بیهوش باشد باید حتما او را به پزشک رساند.

در صورتی که این ماده مورد استنشاق قرار بگیرد باید فرد به محوطه‌ی باز منتقل شود. در صورت حاد شدن وضعیت فرد، باید به او اکسیژن متصل شود. برای بوکردن این ماده باید دست خود را روی ظرف حاوی اتانول تکان دهیم تا بوی آن را حس کنیم.

بخارهایی که از اتانول ایجاد می‌شود ممکن است باعث حریق شوند. اگر حریق در مقیاس آزمایشگاهی باشد می‌توان آن را با استفاده از گاز کربن‌دی‌اکسید و موادشیمیایی خشک خاموش کرد. اما اگر اشتعال خیلی زیاد باشد نباید به صورت مستقیم آب را روی آن پاشید. در این‌مورد باید از تمهیدات خاص آتش نشانی استفاده شود.

برای نگه‌داری آن همیشه ظرف حاوی اتانول باید بسته باشد و درجایی خشک وخنک نگه‌داری شود. هم چنین باید از ترکیباتی که ناسازگار هستند از جمله پرکلریدها و … دور نگه داشته شود.

کشورهای تولیدکننده

کشورهایی هم‌چون آمریکا، برزیل، چین، کانادا، فرانسه، آلمان، کلمبیا، تایلند، گواتمالا، اسپانیا، بلژیک جزو تولید‌کنندگان اتانول در سرتاسر جهان هستند.

صادرات و واردات اتانول

مقصد اکثر صادرات اتانول از ایران به ترکیه است. آمار نشان می‌دهد که این صادرات برای کشور جمهوری اسلامی ایران ارزآوری مناسبی داشته است. اگر بخواهیم نام چند کشوری که اتانول به ایران صادر می‌کنند را نام ببریم می‌توان به چین، بریتانیا و حتی ترکیه اشاره‌کرد. نکته قابل توجه این است که ارزان ترین اتانولی که به کشور وارد می‌شود از کشور چین است.