اینورتر

مقدمه اینورتر

هنگامی که معلمان علوم ایده اصلی برق را به عنوان یک جریان الکترون برای ما توضیح می‌دهند، آن‌ها معمولاً در مورد جریان مستقیم (DC) صحبت می‌کنند. ما می‌آموزیم که الکترون‌ها کمی شبیه به یک خط از مورچه‌ها هستند که با بسته‌هایی از انرژی الکتریکی به همان شکلی که مورچه‌ها غذای خود را حمل می‌کنند، حرکت می‌کنند. این قیاس برای چیزی مانند چراغ قوه، جایی که ما یک مدار (یک حلقه الکتریکی بدون شکست) داریم که در آن یک باتری، لامپ و یک سوئیچ به هم متصل شده‌اند و انرژی الکتریکی به طور سیستماتیک از باتری به لامپ منتقل می‌شود تا تمام انرژی باتری تخلیه می‌شود مناسب است.

اینورتر تولید جریان متناوب

در لوازم خانگی بزرگتر، برق به روش دیگری عمل می‌کند. منبع تغذیه‌ای که از پریز برق واقع در دیواره شما تامین می‌شود، بر اساس جریان متناوب (AC) است. جایی که برق جهت حرکت خود را در هر ثانیه در حدود 50-60 بار (به عبارت دیگر ، با فرکانس 50-60 هرتز) تغییر می‌دهد.

اینورتر چیست؟

یكی از میراث‌های تسلا (و شریک تجاری وی جورج وستینگهاوس ، رئیس شركت برق وستینگهاوس) این است كه بیشتر وسایلی برقی كه در خانه‌های ما استفاده می‌شوند به جریان برق AC نیاز دارند. وسایلی که نیاز به DC دارند اما مجبورند از پریز برق استفاده کنند نیاز به یک تجهیزات اضافی به نام یکسو کننده دارند که معمولاً از اجزای الکترونیکی به نام دیودها ساخته می‌شوند تا تا برق AC را به DC تبدیل کنند.

اینورتر صنعتی

اینورتر کار مخالف را انجام می‌دهد و درک ماهیت نحوه کار آن بسیار آسان است. فرض کنید شما یک باتری را در یک چراغ قوه قرار دادید و سوئیچ بسته است. بنابراین برق DC در مدار جریان می‌یابد، همیشه در یک جهت، مانند یک ماشین مسابقه در اطراف یک مسیر. حالا اگر باتری را بیرون بیاورید و آن را بچرخانید چه اتفاقی می‌افتد. به فرض قرار گرفتن باطری در آن حالت، تقریباً مطمئناً چراغ قوه روشن خواهد شد و هیچ تفاوتی در نور دریافت نمی کنید.

اما جریان الکتریکی واقعاً برعکس جریان خواهد یافت. فرض کنید دست‌های بسیار سریعی داشته باشید و به اندازه کافی ماهر باشید که 50 تا 60 بار در ثانیه باتری را معکوس کنید. سپس می‌توانید نوعی اینورتر مکانیکی باشید، که باعث تغییر انرژی DC باتری به AC در فرکانس 50-60 هرتز می‌شود.

جریان مستقیم

تفاوت اینورتر مکانیکی و الکتریکی

البته نوع اینورترهایی که در فروشگاه‌های برقی خریداری می‌کنید کاملاً به این شکل کار نمی‌کنند. اگرچه بعضی از آن‌ها در واقع مکانیکی هستند و از کلیدهای الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. این نوع اینورترها با سرعت بالا می‌چرخند و خاموش می‌شوند تا جهت فعلی را معکوس کنند. اینورترهایی مانند این، اغلب آنچه را به عنوان یک خروجی موج مربع شناخته می‌شوند تولید می کنند و جریان یا به یک روش جریان می‌یابد و یا برعکس یا فوراً در حال جابجایی بین دو حالت است.

این نوع تغییر جهت ناگهانی جریان برق برای بعضی از انواع تجهیزات الکتریکی کاملاً مخرب است. در جریان AC نرمال، جریان به تدریج از یک جهت به سمت دیگر در یک الگوی موج سینوسی تغییر می‌کند. از اینورترهای الکترونیکی می‌توان برای تولید این نوع خروجی AC از ورودی DC استفاده کرد. آنها از اجزای الکترونیکی به نام سلف و خازن استفاده می‌کنند تا جریان خروجی افزایش یافته و به تدریج کاهش یابد. در اتوماسیون صنعتی اینورتر جزئی تفکیک ناپذیر است.

جریان سینوسی

مقالات مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *