دانش فنی تولید سی ام سی خوراکی

کربوکسی متیل سلولز(سی ام سی خوراکی) خوراکی محصولی شناخته شده در صنایع غذایی است. این ماده به عنوان غلظت دهنده و قوام دهنده به محصولات غذایی افزوده می‌شود. شرکت ما می تواند خط تولید این محصول را با کیفیت مشابه یا بهتر از نمونه هایی غیر ایرانی راه اندازی کرده و به طور کامل به بهره برداری برساند. طراحی فرایند و تجهیزات فرایندی توسط مهندسان خلاق همین شرکت، طراحی و بهینه سازی شده است.

کیفیت کربوکسی متیل سلولز(سی ام سی خوراکی) خوراکی وابسته به برخی پارامترهای مهم است. با افتخار اعلام می‌کنیم مهندسان ما توانسته‌اند با بهبود این پارامترها، کیفیت این محصول را نسبت به سایر نمونه های موجود در بازار به طور قابل توجهی افزایش دهند.

برخی از این پارامترهای بهبود یافته عبارت اند از:

  • گرانروی محلول آبی
  • یکنواختی درجه استخلاف
  • خلوص

سی ام سی

خدمات

شرکت ما می‌تواند خدمات زیر را در این حوزه به صنعتگران و پژوهشگران علاقه مند ارائه نماید:

  • احداث واحد نیمه صنعتی و صنعتی
  • رفع مشکلات کارخانه های تولید سی ام سی خوراکی و غیرخوراکی
  • مشاوره به منظور بهبود پارامترهای کیفی
  • بهینه‌سازی اقتصادی با به کارگیری روش‌های علمی و تجربی
  • کاهش مصرف حلال بوسیله برج‌های تقطیر بهینه
کربوکسی چیست؟

کربوکسی همان نام علمی گاز کربن‌دی‌اکسید است. کاربرد رایج این گاز بیشتر مربوط به صنعت پزشکی است. در زمینه‌ی پزشکی تحت عنوان کربوکسی‌تراپی از آن یاد می‌شود. این گاز زیر پوست تزریق می‌شود.

متیل چیست؟

متیل از لحاظ علمی از ریشه‌ی متان گرفته شده‌است. متیل از گروه آلکیل هاست واین گروه نسبت به آلکان‌ها یک هیدروژن کم‌تر دارند. متیل را می‌توان در هیدروکربن‌های شاخه‌دار یافت.

سلولز چیست؟

دیواره‌ی سلولی گیاهان از ماده‌ای به نام سلولز ساخته شده‌است. سلولز یک پلیمر طبیعی محسوب می‌شود. به طور مثال پنبه از سلولز ساخته شده‌است. سلولز رشته‌ی بلندی است، که شامل تعداد زیادی مولکول گلوکز است. یکی از کاربردهای آن در صنعت، تولید باروت بدون دود است. همچنین برای این کاربرد سلولز معمولا با نیتروژن ترکیب می‌شود(نام ترکیب: نیتروسلولز). از آن در ساخت پلاستیک و مواد منفجره و… استفاده می‌شود.

سی ام سی چیست؟

این ماده ابتدا در کشور آلمان تولید شد و به تدریج در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی رواج یافت. کربوکسی‌متیل‌سلولز را معمولا در صنعت با نام سی‌ام‌سی یا کربوکسی‌متیل‌اتر یا آکواسل می شناسند. اما بیشتر به نام سی ام سی رواج دارد. این ماده یکی از مهم ترین و رایج ترین اترهای سلولز محسوب می‌شود. گردی سفید و بدون بو است. این ماده قابلیت غلظت بخشیدن به آب را دارد. منبع آن سلولز است. عموما این ماده به‌عنوان جایگزینی برای نشاسته و مواد گران‌قیمت محلول در آب (مثل ژلاتین) انتخاب می شود. در محلول این ماده رابطه‌ی بین ویسکوزیته با دما برعکس است یعنی با کاهش دما گران‌روی آن افزایش می‌یابد.

سی‌ام‌سی معمولا به دو شکل صنعتی و خوراکی یافت می‌شود. به طور کلی در هر جایی که هدف افزایش گران‌روی است از این ماده استفاده می شود.

کاربرد کربوکسی متیل سلولز چیست؟

این ماده در دنیای امروزی کاربرد وسیعی دارد. از صنایع دارویی و غذایی و نساجی گرفته تا صنایع تولید مواد آرایشی، کاشی و سرامیک و …

کاربرد آن در صنایع دارویی و آرایشی

با توضیح جزئی‌تر می توان گفت، درهر جایی که نیاز است فاز ماده به صورت کلوئید باشد از سی‌ام‌سی استفاده می‌شود. همچنین در صنایع دارویی و بهداشتی به عنوان ماده‌ی کاربردی در ساخت اشک مصنوعی، خمیر دندان به‌کار می‌رود.

کاربرد در صنایع غذایی
کربوکسی متیل سلولز. قوام دهنده و غلیظ کننده بستنی!

کربوکسی متیل سلولز. قوام دهنده‌ی بستنی!

کربوکسی‌متیل‌سلولز در تولید بستنی و رانی نیز استفاده می‌شود. یکی از دلایلی که این ماده در تولید بستنی به کار می‌رود، این است که با بالا بردن مقاومت بستنی از ذوب شدن آن جلوگیری می کند.

کاربرد در صنایع نساجی، موکت و فرش

در این صنایع معمولا بری اضافه کردن مواد اضافی به نخ به منظور ایجاد استحکام برای عملیات بافندگی استفاده می شود.

سی‌ام‌سی چگونه تولید می‌شود؟

این ماده، از واکنش سلولز قلیایی که از خمیر چوب تهیه شده با کلرواستیک اسید فرآوری می‌شود. بعد از انجام این واکنش، حدود 60 درصد ماده کربوکسی‌متیل‌سلولز و بقیه‌ی آن نمک خواهدبود. از هر مبنعی که دارای سلولز باشد، می‌توان برای ساخت این ماده استفاده کرد. اما اگر بخواهیم یک منبع سلولز شناخته شده را نام ببریم، می‌توان به باگاس و تفاله چغندر قند اشاره کرد.

کدام شرکت‌ها تولید کننده هستند؟

سی‌ام‌سی در کیسه های 25 کیلویی، و یا حتی به صورت پک های یک کیلوگرمی به فروش می‌رسند. کیسه‌هایی که برای نگهداری آن استفاده می‌شود، باید نسبت به نور وهوا نفوذ ناپذیر باشد. هوا باعث تغییر خواص این ماده می‌شود. هم‌چنین بسته‌ی حاوی این ماده، باید به گونه‌ای باشد که با فلزات و ناخالصی‌ها تماس نداشته باشد. یکی از عوامل خطر‌آفرین، قرارگرفتن سی ام سی در معرض حرارت است. از این رو باید آن را در محلی سرد و خشک نگه‌داری کرد. کشورهایی که سی‌ام‌سی با خلوص خیلی بالا تهیه می‌کنند، کشور چین، ژاپن و آلمان هستند.