دانش فنی اتانول زیستی

تولید کننده نوآور و دارای خدمات درازمدت

مهندسان شرکت کیمیاتبریدسپاهان در تلاش‌اند با تولید محصولات زیستی، به رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست کمک کنند. شرکت ما، توانایی راه اندازی خط تولید بیواتانول با ظرفیت 50 لیتر تا 100 هزار لیتر در روز را دارد. ما نوآوری هایی در خط تولید اتانول ایجاد کرده‌ایم. در نتیجه ی این نوآوری‌ها هزینه‌ی راه‌اندازی و بهره‌برداری بسیار کاهش یافته‌است.

برخی از این نوآوری ها شامل موارد زیر است:

  • تغییر خوراک برای ارزان شدن فرایند
  • تغییر طراحی برج ها
  • تغییر پارامتر هایی از فرایند برای کاهش هزینه‌ی تصفیه پساب
پایلوت تجهیزات تولیددانش فنی اتانول زیستی

خدمات

خدماتی که زیرمجموعه‌ی این دانش فنی قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • احداث صفر تا صد کارخانه‌ی تولید بایواتانول
  • پیاده سازی دانش فنی روی برخی از تجهیزات موجود (درصورت امکان)
  • بهبود فرآیند تولید کارخانه‌های در حال کار به لحاظ انرژی، اتوماسیون، مشکلات زیست محیطی و …
  • طراحی و ساخت تجهیزات مربوط به تولید بایواتانول (فرمانتور، برج تقطیر و مبدل‌های حرارتی)
  • مشاور و مجری طرح‌های افزایش ظرفیت
  • ایجاد تغییراتی در فرآیند از قبیل تغییر خوراک و مواد اولیه‌ی جایگزین ارزان قیمت

یکی از مهم‌ترین مشکلات احداث کارخانه‌ی تولید اتانول، مشکلات زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای بدبو ناشی از فرایند تولید اتانول، به ویژه تولید اتانول از ملاس است. راه حل این مشکل استفاده از سیستم تصفیه‌ی هواست. این سیستم علاوه بر کارخانه‌های در حال راه‌اندازی، قابلیت استفاده در کارخانه‌های فعال را دارد.

اتانول چیست؟

اتانول یک نوع الکل است که در صنعت از واکنش اتن با آب تولید می شود. به‌این‌صورت که گروه H به یکی از پیوندهای دو گانه در اتن و گروه OH به پیوند دیگر می‌چسبد. به این ترتیب اتانول که یک الکل دوکربنی است به دست می آید. باید دقت شود که کاتالیزگر این واکنش سولفوریک اسید می‌باشد.

البته تنها فقط سه درصد از گاز اتن برای تولید اتانول استفاده می شود. این در حالی است که 97 درصد بقیه توسط ضایعات کشاورزی تولید می شود. اتانول به صورت مایع بی رنگ و فرار است که بوی تندی نیز دارد. این مایع مثل متانول یا پروپانول به هر نسبتی در آب حل می شود. دلیل انحلال آن این است که با مولکول های آب پیوند هیدروژنی تشکیل می‌دهد. اتانول در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

بیواتانول چیست؟

این فرآورده به طوری کلی از شربت گلوکز یا تخمیر محصولات گیاهی از جمله سیب زمینی و موز و…. فرآوری می شود. برای ساخت بایواتانول می توان چهار گروه ضایعات را در نظر گرفت که عبارت اند از:

*ضایعات جنگلی مثل درختان مرده یا بریده های درختان

*ضایعات جامد شهری مثل زباله های خانگی که هر روزه میلیون تن از آن در جهان تولید می شود. به نظر می رسد این گروه از ضایعات بهترین مبنع برای تولید بیواتانول باشد.

*ضایعات صنعتی مانند مایع سیاه (مایع سیاه از پخت مواد لیگنوسلولزی به دست می آید.)

*ضایعات کشاورزی از جمله پسماند مواد

 

چه فرقی میان اتانول و بیواتانول وجود دارد؟

تنها تفاوت این دو ماده در منبع تولیدی آن است. اتانول در پتروشیمی همان طور که ذکر شد توسط اتن تولید می شود. بیواتانول نیز توسط میکروارگانیسم‌ها به‌دست می‌آید.

بایواتانول چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

یکی از کاربرد های بیواتانول این است که اکثر آن را به جای بنزین یا به اصطلاح بنزینی که دارای سرب است استفاده می کنند.

در صنعت عطر سازی و به خصوص چاپ کاربرد دارد. از آن در سوخت خودروها یا سوخت موشک برای نیروی پیشران آن استفاده می شود. اکثر استفاده ی آن در صنایع پزشکی به خصوص در بخش ضد عفونی کردن دست هاست. توصیه می شود در مکان هایی که صابون و مواد شوینده برای شست وشوی دست ها موجود نیست از مواد ضد عفونی کننده ی دست استفاده شود. اتانول کاربرد های مختلفی در صنعت دارد. برای مثال اتانول در لوسیون ها به عنوان نگه‌دارنده کاربرد دارد. در اسپری‌های مو یا همان تافت‌ها  به منظور چسبیدن اسپری به مو و ماندگاری از آن استفاده می‌شود. هم چنین دیگر کاربرد آن به‌عنوان حلال مناسب درساخت لاک هاست.

بررسی اثرات زیست محیطی

اگر این فرآورده را بخواهیم از نظر زیست محیطی بررسی کنیم چند نتیجه دربر دارد. اتانول بهترین جایگزین به جای بنزین یا دیگر سوخت‌هایی است که امروزه در جهان استفاده می‌شوند. برای بهبود پارامتر اقتصادی این ماده می توان آن را با بنزین معمولی ترکیب کرد. درنتیجه ترکیب حاصل شده عدد اکتان بالاتری دارد. آلایندگی‌های ناشی از سوختن آن نیز در موتور خودروها کاهش می‌یابد. از مزایای دیگر استفاده از بیواتانول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*موجب می شود گازهای گلخانه ای به میزان کمتری تولید شوند.

*کشورهایی که وابستگی به تولید کنندگان نفت دارند می توانند از این موضوع کمی فاصله بگیرند.

روش تولید اتانول بر اساس تخمیر

برای تولید اتانول ابتدا ماده‌ای باید انتخاب شود که دارای مواد قندی باشد. در این روش از ماده ای به نام ملاس استفاده می شود. ملاس ماده ای بسیار کاربردی و رایج بوده که به‌عنوان یک منبع قندی برای تولید اتانول بسیار مناسب است. در ادامه مقداری مخمر و مواد افزودنی روی آن‌ها ریخته می‌شود. سپس با استفاده از وسایل آزمایشگاهی PH محلول را تنظیم می‌کنند. در ادامه با استفاده از فرآیند تقطیر اتانول خالص‌تر به‌دست می‌آید. خلوص اتانول هم متناسب با خواسته‌ی مشتری قابل تنظیم است. برای مثال اتانول 70 درصد یا 90 درصد می توان تولید کرد.

چند نکته ی ایمنی در مورد استفاده از اتانول

*اگر اتانول با چشم تماس پیدا کند باید آن‌را با پلک باز به مدت 15 دقیقه شست و شو دهید.

*در تماس با پوست نیز ابتدا باید آن‌را آب فراوان بشویید. سپس با کرم نرم کننده محل مورد نظر را ماساژ دهید. در ادامه باید لباس هایی آغشته به الکل حتما شسته شود.

*در صورتی که اتانول مورد استنشاق قرار بگیرد باید فرد به مکانی منتقل شود که دارای هوای آزاد باشد. در صورتی که فرد دچار تنگی نفس شود و به سختی نفس بکشد باید به فرد تنفس مصنوعی داده شود.

* درصورت بلعیده‌شدن اتانول به هیچ عنوان نباید فرد را وادار به استفراغ کنید و یا چیزی به او بخورانید. در صورتی که فرد از بلعیدن آن بی هوش شده‌باشد باید وسایلی از قبیل کمربند و کراوات را از او جدا کنید.