درمان سرطان با اتانول

درمانی کم‌هزینه برای سرطان!

مدتی است‌که دانشمندان به‌این نتیجه رسیده‌اند که برای درمان سرطان می‌توان از اتانول استفاده کرد. با این حال محدودیت‌هایی برای استفاده از این روش وجود دارد که مانع متداول‌شدن آن برای بهبود انواع سرطان‌ها است. اخیرا محققان دانشگاه دوک به نرخ بهبود صددرصدی برای درمان سرطان سلول سنگفرشی روی موش‌های آزمایشگاهی دست‌یافته‌اند. این تحقیق که در مجله Nature Scientific Report منتشرشده است، از یک روش درمانی کم‌هزینه به نام فرسایش اتانول الهام گرفته‌شده است. و همچنین گستره کاربرد این روش درمانی را به تومورهای متنوع‌تری افزایش داده است. با تزریق اتانول می‌توان برخی تومورها را از بین برد. زیرا اتانول پروتئین سلول را تخریب و باعث خشک شدن آن می‌شود. به این فرآیند فرسایش‌ اتانول گفته می‌شود.

ارتقاء روش فرسایش اتانول

فرسایش اتانول قبلا برای یک نوع سرطان کبد استفاده‌شده است. که قیمت آن تنها پنج دلار و نرخ بهبود آن برابر با عمل جراحی بوده است. فرسایش اتانول به‌عنوان یک روش درمان، بسیار محدود است. علت این محدودیت این‌است‌که اتانول می‌تواند به بافت‌های تومور صدمه وارد کند و باعث ازبین‌رفتن آن شود. اما محققان به‌وسیله ترکیب اتانول با اتیل سلولز محلولی ساختند که درون سلول به شکل ژل درمی‌آید و نزدیک محل تزریق باقی می‌ماند. درنتیجه بافت‌های اطراف با احتمال بسیار کمتری دچار صدمه می‌شوند. محققان با ساخت این محلول موفق به ارتقای روش فرسایش اتانول شدند. محققان به 7 موش آزمایشگاهی که دارای سرطان سلول سنگفرشی بودند این ژل را تزریق کردند. پس از ۸ روز هر ۷ تومور از بین رفت. محققان معتقدند این روش می‌تواند برای درمان سرطان سینه و زخم‌های ناشی از سرطان رحم مناسب باشد. هرچند با توجه به این‌که نمونه مورد آزمایش کوچک و حیوانی بوده است کار بسیار بیشتری نیاز است اما نتایج اولیه امیدوارکننده بود.

آزمایش برای درمان سرطان
سرطان از دید پزشکی

خلاصه مقاله

جراحی؛ پایه و اساس درمان سرطان در جهان است‌. بااین‌‌وجود دسترسی به آن در کشورهای کم‌درآمد محدود است. در اینجا به بررسی یک روش درمانی کم‌هزینه مبتنی بر تزریق اتانول می‌پردازیم. اگرچه فرسایش تومور به‌وسیله اتانول در درمان نوعی سرطان کبد موثر بوده است، اما لزوم انجام چندین‌باره، لزوم تزریق حجم مایع زیاد و تاثیر کم روی تومورهای‌ غیر کپسوله، کارایی آن را محدود می‌کند. برای رفع این محدودیت‌ها، استراتژی حفظ اتانول درون سلول از طریق افزودن اتیل سلولز در این مقاله بررسی‌شده‌ است. این کار سبب افزایش ویسکوزیته اتانول می‌شود و با قرار گرفتن در محیط آبی تومور، ژل اتانول تشکیل می‌شود. در آزمایش روی موش‌ها، تزریق اتانول خالص به‌اندازه یک‌چهارم حجم تومور باعث رگرسیون ۳۳ درصد تومور شد. درحالی‌که تزریق اتانول-اتیل‌استات باعث رگرسیون ۱۰۰ درصدی شد.

فرسایش اتانول؛ درمانی برای سرطان

به‌طورکلی تخریب تومور می‌تواند گزینه‌ای مناسب به‌جای جراحی در کشورهای درحال‌توسعه باشد. اما این روش برای کارایی در این کشورها باید مؤثر، کم‌هزینه، قابل‌حمل و بدون وابستگی به برق باشد. درحالی‌که فرسایش تومور به‌وسیله ماکروویو و فرکانس رادیویی روش‌های مؤثری هستند. اما به دلیل نیاز مداوم به برق و تجهیزات پیشرفته، مناسب نیستند. روش انعقاد سرد یک روش کم‌هزینه و قابل‌حمل است، اما به دلیل عمق تأثیر محدود در بافت و نیاز مداوم به برق مناسب نیست. انعقاد کننده‌های دستی و مجهز به باتری نیز به دلیل هزینه حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری و نیاز به باتری مناسب نیستند. یک روش جایگزین که محدودیت‌های ذکرشده را ندارد فرسایش به‌وسیله اتانول می‌باشد که مبتنی بر تزریق اتانول به بافت بدخیم است.

درمان سرطان

ارزان ترین درمان سرطان!

روش فرسایش اتانول در کشورهای درحال‌توسعه می‌تواند بسیار جذاب باشد چراکه بسیار کم‌هزینه، قابل‌حمل و بدون نیاز به تجهیزات خاص است. بااین‌وجود فرسایش اتانول برای تومورهای غیر کپسوله کارایی ندارد. علت آن تشکیل ترک است که باعث حرکت اتانول تزریق‌شده به بافت‌های اطراف و عدم تجمع اتانول روی تومور می‌شود. همچنین نیاز به چند جلسه درمان و تزریق حجم زیاد اتانول باعث آسیب به بافت‌های مجاور می‌شود. بنابراین هدف این مطالعه رسیدن به یک استراتژی برای نگه‌داشتن اتانول درون بافت بدخیم است. و با اضافه کردن اتیل سلولز به اتانول تزریق‌شده، این امر محقق شد. اتیل سلولز یکی از مشتقات سلولز است که در اتانول محلول و در آب نامحلول است. وقتی به اتانول اضافه می‌شود باعث افزایش ویسکوزیته محلول و افزایش تاثیر تزریق می‌شود‌.

اعتبارسنجی اتانول برای درمان سرطان

وقتی این محلول وارد محیط آبی تومور می‌شود، از محلول به ژل تغییر فاز می‌دهد. این امر سبب ماندگاری اتانول در تومور می‌شود. بهینه‌سازی نرخ تزریق نیز در کارایی این روش مؤثر است. همچنین مطالعات گذشته نشان داده است که کاهش نرخ تزریق سبب افزایش کارایی می‌شود. هدف این مطالعه نشان دادن کارایی روش فرسایش اتانول بهبودیافته به‌جای عمل جراحی می‌باشد.

مخلوط اتیل سلولز اتانول به‌وسیله هم زدن در دمای اتاق تهیه شد و غلظت اتیل سلولز صفر تا ۶ درصد وزنی بود. در غلظت‌های بالاتر از ۶ درصد اتیل سلولز به خوبی در اتانول حل نمی‌شود. این محلول درمعرض‌ محیط آبی تحت یک تغییر فاز قرار گرفت که حاصل‌ یک ماده سفت‌تر با خاصیت ویسکوالاستیک بیشتر بود که ما به آن ژل می‌گوییم.

اما خواص رئولوژیکی آن هنوز کاملا کشف نشده که در کارهای بعدی به آن پرداخته خواهد شد. در یک آزمایش ابتدا اتانول خالص با حجم زیاد و حدود ۳ تا ۴ برابر حجم تومور تزریق شد. بعد از ۷ روز برای تومورهایی که هنوز وجود داشتند این کار تکرار شد. اما نتیجه مشابه تزریق اول بود. ۱۲ تزریق روی ۶ موش انجام شد که ۶ تا از آن‌ها تکراری بود و تنها یک تومور از هر موش درمان شد. در آزمایش دیگری اتیل سلولز به همراه اتانول به موش‌ها تزریق شد که حجم‌ آن یک‌چهارم حجم تومور بود. ۳۶ باز تزریق روی ۶ موش انجام شد که ۱۵ مورد تکراری بود. و نتیجه، درمان همه تومورهای هرکدام از موش‌ها بود.

منبع: Futurism

مقالات مرتبط

2 پاسخ
  1. عنوان
    عنوان گفته:

    سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    همیشه و همیشه و همیشه
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    https://co10.ir/blog/website/title.html/
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *