برج‌های تقطیر

ستون‌های تقطیر و ساختار‌های داخلی در آن‌ها

امروزه در صنایع شیمیایی عمده فرایندهای جداسازی توسط ستون‌های تقطیر صورت می‌گیرد و بیش‌ترین هزینه‌ها نیز مربوط به جداسازی است. اصول عملیات تقطیر، جداسازی سیالات بر اساس تفاوت در نقطه‌جوش یا فراریت آن‌ها است. در صنعت انواع مختلفی از این برج‌ها وجود دارد که هرکدام با جزئیات خاصی طراحی‌شده‌اند که پاسخگوی فرآیندهای جداسازی متنوعی باشند.

ستون های تقطیر بسته

در این برج‌ها، خوراک ورودی به برج به‌صورت بسته‌ای برای جداسازی اضافه می‌شوند. هنگامی‌که جداسازی برای یک بسته به‌طور کامل انجام شد، خوراک بعدی به همین صورت واردمیشود. ستونهای تقطیر بسته هنگامی مورداستفاده قرار می‌گیرند که محصول شیمیایی با خلوص بالا مدنظر باشد. درنتیجه‌ی این روش؛ این واحد در صنایع دارویی و بیوتکنولوژی بیشتر استفاده می‌شود.

برج‌های تقطیر

ستون های تقطیر پیوسته

برخلاف روش قبل، ستون‌های تقطیر پیوسته می‌توانند فرایند جداسازی را با یک جریان بدون توقف از خوراک انجام دهند. در حین فرایند وقفه‌ای نخواهد بود مگر به دلیل وجود مشکلات فنی در تأسیسات و موارد ازاین‌دست. این برج‌ها توان عملیاتی بالایی دارند و متداول‌ترین نوع ستون‌های تقطیر هستند.  در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده از واحدهای تقطیر پیوسته متداول‌تر است. طراحی و عملیات ستون‌های تقطیر به نوع خوراک و محصولات مطلوب آن بستگی دارد. در ستون‌هایی که دارای ورودی چندجزیی خوراک هستند، طراحی و کنترل عملیات نیاز به مدل‌سازی‌های پیشرفته کامپیوتری دارد. در واحدهای تقطیر پیوسته، نیاز است تا برخی متغیرها نظیر درصد ترکیب محصولات و دمای عملیاتی توسط تجهیزات پیشرفته کامپیوتری کنترل شوند.

انواع ساختار های داخلی ستون های تقطیر

  • ستون‌های طبقه‌ای (tray column) – در این ستون‌ها، طبقه‌هایی به شکل سینی با طرح‌های مختلف طوری قرار داده‌شده‌اند تا سطح تماس مناسبی بین مایع و گاز ایجاد کنند تا جداسازی بهتر انجام شود. هرچه تعداد این طبقه‌ها بیشتر باشد، سطح تماس مایع-بخار هم افزایش‌یافته و می‌توان استنباط کرد که جداسازی بهتر انجام می‌شود. البته تعداد زیاد سینی‌ها ممکن است برای هر فرایندی له لحاظ اقتصادی مناسب نباشد.
  • ستون‌های دارای بسترهای متخلخل(packed column) – بجای قرار دادن سینی در طول ستون، از چندین بستر متخلخل برای ایجاد سطح تماس بین مایع و بخار استفاده می‌شود.این سطوح متخلخل ورقه‌های فلزی چین‌دار با تعدادی حفره هستند و طوری نسبت به‌ هم قرار دارند تا بیشترین سطح تماس ایجاد شود و بخارها مسیرهای پیچیده‌ای را تا رسیدن به بالای برج طی کنند. مطالعاتی بر روی سطوح این بسترها انجام‌شده تا با بهینه‌‌سازی‌های لازم، بازدهی فرایند را افزایش دهند. این مدل ساختارهای داخلی مزیت‌هایی نسبت به حالت قبل دارند. در ستون‌ها کمتر گرفتگی پیش می‌آید و نیاز به ستون‌های مرتفع برای جداسازی وجود ندارد. همچنین بازدهی جداسازی در این ساختار بیشتر است.
برج تقطیر
پالایشگاه بزرگ روغن گیاه

انواع ستون های تقطیر پیوسته

ستون های تقطیر پیوسته از چند جهت دسته‌بندی می‌شوند:
ماهیت خوراک ورودی برای جداسازی

  • ستون دوتایی – که جریان خوراک شامل دو جز است.
  • ستون ‌ای چند جزئی – که جریان خوراک حاوی بیش از دو ترکیب است‌. 

تعداد جریان های محصول(Productهر ستون

  • ستون‌های چند محصولی – که در این نوع هر ستون چندین محصول خروجی دارد.

محل خروج جریان خوراک اضافه که باعث کمک به فرایند جداسازی می‌شود

  • تقطیر استخراجی – که خوراک اضافی از پایین خارج می‌شود.
  • تقطیر آزئوتروپیک – که خوراک اضافی از بالا با جریان محصول خارج می‌شود.

اجزای اصلی ستون های تقطیر

این ستون‌ها از چندین جز تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها برای بهبود انتقال حرارت و انتقال مواد استفاده میشود. اجزای یک نمونه ساده از واحد تقطیر به شرح زیر است:

  • یک هسته عمودی که جداسازی ترکیبات مایع در آن انجام می‌گیرد.
  • سطوح داخلی ستون که ممکن است از صفحات و سینی‌هایی تشکیل شده باشد و یا دارای بستهای متخلخل باشند.
  • یک ریبویلر که حرارت مورد نیاز برای جداسازی را فراهم می‌کند.
  • یک کندانسور یا چگالنده که بخار خارج شده از بالای برج تقطیر را خنک کند.
  • یک نگهدارنده برای حفظ بخارها چگالش یافته به طوری که در برج رفلاکس رخ دهد و مایع مجددا به ستون تقطیر بازگردد. در قسمت محصول بالایی جداشده و ترکیب دیگر که ممکن‌است در اثر گرما بالا رفته باشد به برج بازمی‌گردد.
    هسته عمودی محل نگهداری سطوح داخلی بوده و به همراه ریبویلر و چگالنده یک واحد تقطیر را تشکیل می‌دهند. در پالایشگاه‌ها در واحدهای تقطیر ممکن‌است از تعداد متعددی چگالنده در ارتفاعات مختلف ستون تقطیر استفاده کنند و هربخش محل جداسازی یکی از برش‌های نفتی باشد.
تقطیر

شرح عملیات در واحد تقطیر

مخلوط مایع که باید برای جداسازی مورداستفاده قرار گیرد، به محلی در وسط ستون منتقل‌شده و از آن‌‌جا بر روی یکی از صفحات داخل برج تقطیر قرار می‌گیرد. این صفحه، سینی خوراک نامیده می‌شود و برج تقطیر را به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌کند‌. مخلوط مایع از وسط برج تقطیر به پایین می آید و در ریبویلر جمع‌ میشود. گرما به ریبویلر داده می‌شود تا بخار تولید شود. منبع گرما می‌تواند هر سیال مناسبی برای این هدف باشد که عمدتاً از بخارآب استفاده می‌شود. در پالایشگاه‌ها این منبع گرما می‌تواند خروجی سایر ستون‌ها باشد. بخار بلند شده به‌وسیله ریبویلر دوباره در پایین ستون به واحد بازمی‌گردد. مایع جداشده از ریبویلر به‌عنوان محصول زیرین شناخته می‌شود. بخاری که از ستون بالا می‌رود و از واحد خارج می‌شود توسط چگالنده خنک می‌شود. مایع به‌ وجود آمده از بخار خنک شده در یک محفظه برای برگشت به واحد عملیاتی نگه‌داشته می‌شود.(Reflux Drum) مایعی که در این مرحله از سیستم حذف می‌شود، محصول بالایی ستون نام دارد. درنتیجه در یک واحد عملیاتی تقطیر، جریان‌های درونی بخار و مایع، جریان‌های جوراک و محصولات هم به سیستم وارد و یا خارج می‌شوند.

منبع: http://www.wermac.org

مقالات مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *